Pierwsze kroki w budowaniu Personal Brandingu - OnaDlaNiej.pl

Nie wiesz jaka usługa dla Ciebie? Pomogę wybrać najlepszą - zadzwoń! 504 001 295

Renata Szatecka Konsultacje CV

Pierwsze kroki w budowaniu Personal Brandingu – czym jest marka osobista?

Opublikowany
Warning: Undefined variable $datestyleprint in /home/klient.dhosting.pl/kszatecki/onadlaniej.pl/public_html/wp-content/themes/FoundationPress-master-clean/FoundationPress-master/single.php on line 11
16 lip 2022

Po pewnym czasie, coraz więcej osób zaczęło interesować się powyższym zagadnieniem, ponieważ dostrzeżono, że marka może pomóc na wielu płaszczyznach i nie tylko osobom na wyższych stanowiskach. Ostatecznie, każdy ekspert czy specjalista powinien budować swoją ekspertyzę, a o klientów walczy nie tylko prezes, ale całe zespoły sprzedażowe (czy jak w przypadku pozyskania pracowników – team leaderzy i rekruterzy).

Dlatego dziś kilka słów o personal brandingu oraz dlaczego Ty także powinnaś/powinieneś o niego zadbać. Zapraszam również do skorzystania z bezpośrednich konsultacji budowania marki osobistej🙂 Czytając ten tekst, musisz wiedzieć, że Twój wizerunek już istnieje i tworzymy go w każdym momencie, gdy spotykamy drugą osobę – czy to online czy offline.Podczas szkoleń lubię wracać do przykładu z przedszkolem – mając 5 lat możemy mieć wizerunek „rozrabiaki”, pilnego ucznia lub lidera grupy. W młodym weku nie jesteśmy jeszcze świadomi, że już wywołujemy pewne wrażenie na innych i może mieć to wpływ na nasze codzienne życie (np. wybory do samorządu klasowego czy relacje z nauczycielami).

Czym jest marka osobista? Definicja

Definicja marki osobistej mówi, że składa się z trzech elementów: naszych kompetencji, reputacji oraz rozpoznawalności. Jeśli nie mamy kompetencji, jedyne co możemy zrobić to zostać celebrytą – czyli być sławnym z bycia sławnym. Kompetencje to nasze doświadczenia, zdobyte umiejętności oraz sposób w jaki dzielimy się nią z innymi. Co ważne, to nie oznacza że od razu musimy być wybitnymi ekspertami w danej dziedzinie. Wiele świetnych marek wybiło się na znajomości obszaru i zadawaniu dobrych pytań innym ekspertom (mówię tutaj o podcastach czy moderowaniu debat). Ważne aby wiedzieć w czym czujemy się dobrze i co sprawia nam przyjemność.

Kolejny element to reputacja. Dzięki rekomendacjom innych – pracowników, klientów, mamy potwierdzenie tego, co reprezentujemy. Reputacja to także opinie, które zostają nieusłyszane przez nas, ale są wypowiedziane po szkoleniu czy podczas spotkań na których nas już nie ma. Dzięki temu, nie musimy płacić niebotycznych kwot za marketing, ponieważ to inni polecają nasze usługi kolejnym osobom.

Rozpoznawalność ma ogromny wpływ na skalę pozyskiwanych klientów – im bardziej widoczni jesteśmy, tym więcej okazji sprzedażowych się pojawia. W każdej branży możemy określić osoby rozpoznawalne – to one piszą własne książki, mają podcasty, strony, występują na konferencjach itd. To, że jesteś w stanie wymienić ich nazwiska, świadczy o ich rozpoznawalności.

Z czasem zauważamy, że ludzie postrzegają nas w różny sposób, a my sami możemy także czerpać benefity z naszej marki. Przykład: dostajesz nagrodę wewnątrz firmy za swoje osiągnięcia. Dowiaduje się o tym ekspert social media, który zaprasza Cię do wypowiedzenia się na konferencji w której jako firma bierzecie udział. Po kilku takich wydarzeniach, ludzie z zewnątrz zaczynają Cię zauważać i cenić za Twoją ekspertyzę. Najbardziej oczekiwanym efektem silnej marki osobistej, jest moment gdy klient czy kontrahent sam zaczyna się do Ciebie zgłaszać, ponieważ słyszał o Tobie i chce rozpocząć współpracę. To ostatnie wymaga dużej systematyczności i zaangażowania – czyli m.in. świadomego budowania swojego wizerunku.

Większość z nas buduje swoją widoczność nieświadomie i chaotycznie. W praktyce oznacza to oddanie losowi swojego „brandu” i czekanie, aż okazje pojawią się same. A jak to w biznesie bywa – takie okazje same rzadko się zdarzają i trzeba im pomóc. Poza tym, niespójny i chaotyczny wizerunek może spowodować, że przestaniemy być odbierani poważnie (np. wyrażanie różnych opinii na jeden temat, czy publikacja treści na wszystkie możliwe tematy).

Warto także pamiętać, że świadome zarządzanie wizerunkiem, nie oznacza jego kreowania. Kreowanie to tworzenie czegoś nieprawdziwego, a nam zależy na bazowaniu na wiedzy i ekspertyzie, którą już się posiada.

#Konsultacja Linkedin

Zbuduj ze mną swoją markę osobistą na portalu Linkedin.

Konsultacja Linkedin 60-minutowa – 296 PLN

Umów się na konsultację Linekdin

Proces budowania marki osobistej w biznesie

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę w tym temacie, podejdź do niego jak do projektu. Czyli… analizy sytuacji wyjściowej. W praktyce oznacza to weryfikację jak w tej chwili wygląda Twój wizerunek i czym się charakteryzuje.

Najprostsze ćwiczenie jakie możesz wykonać to wyciągnąć kartkę papieru i napisać na niej 3 hasła z którymi uważasz, że kojarzy się Twoja marka. Gdy to zrobisz, w kolejnym etapie poproś o to samo swoich znajomych z pracy, partnera, członka rodzin. Zapisz sobie je wszystkie i sprawdź czy są one do siebie podobne, czy może każda osoba podała całkowicie inne hasła. Czy są one spójne z Twoją perspektywą? Jeśli hasła są całkowicie inne, zastanów się z czego mogą wynikać – przeanalizuj kto patrzy na Ciebie bardziej przychylnie – Ty czy grupa?  Zastanów się czy zgadzasz się z określeniami i czy są spójne z Twoim własnym postrzeganiem siebie.

Często zdarza się, że nasze zachowanie jest inaczej odbierane przez nas vs osoby, które je widzą (prosty przykład: masz poczucie, że oddajesz odpowiedzialność za zadania swojemu zespołowi, natomiast pracownicy czują Twój oddech na ramieniu i nadmierną kontrolę. Możesz mieć poczucie, że dbasz o to, aby pracownicy czuli odpowiedzialność za wykonane zadania, jednak oni widzą tylko nadmierną kontrolę).

Bardzo pomocny w weryfikacji sytuacji wyjściowej będzie feedback o który możesz poprosić po zakończonym projekcie, czy podczas oceny rocznej. Dodatkowo, warto zapytać, czy Twój lider widzi dodatkową przestrzeń na zarządzanie Twoją widocznością w organizacji albo na zewnątrz jej i czy może Ci w tym pomóc. Chociaż sama „budowa” jest tylko i wyłącznie w Twoich rękach, to takie wsparcie w organizacji może być nieocenione.

Cel budowania marki

Na początku wymieniłam kilka z nich: dzięki dobrze wdrożonej strategii, możesz pozyskiwać nowych klientów, wzmacniać wizerunek eksperta, zostać rekrutowanym do wymarzonej pracy. Warto rozsądnie podejść do celu i nie wybierać ich zbyt wiele. W innym przypadku, będzie Ci ciężko zarządzić spójnością jak i grupą, która będzie oczekiwała od Ciebie innych treści, informacji czy publikacji.

Czasami zdarza się, że jednym z celów jest bycie ambasadorem firmy i zwiększenie jej rozpoznawalności. Jest to piękny cel za który pracownicy firmy powinni być doceniani. Jednak pamiętaj aby zachować odpowiedni balans między swoją marką, a marką firmy. Dopóki nie jest to Twoja organizacja, istnieje spora szansa, że nie zostaniesz tam do czasu emerytury. Zdarza się, że osoby kończą współpracę z danym pracodawcą, a ich marka przestaje istnieć, ponieważ kojarzyli się tylko i wyłącznie z firmą.

Warto patrzeć szerzej, np. zbudować markę świadomie i celowo w twojej branży (nie tylko w firmie) pokazując jak znasz się na swoim rynku.

Określenie grupy docelowej

Jeśli rekrutujesz do obszarów technicznych, Twoją grupą mogą być inni rekruterzy lub potencjalni kandydaci (np. deweloperzy). W sytuacji gdy prowadzisz własną firmę i celem jest promocja swojego biznesu oraz zdobycie klientów, Twoimi odbiorcami mogą być inwestorzy, właściciele innych firm/startupów oraz sami klienci. Tak jak wspomniałam wcześniej, wybierając grupę warto zachować dozę ostrożności i nie decydować się na zbyt dużą różnorodność. Co innego będzie interesowało naszych klientów, a co innego inwestorów – publikując zbyt duży miks treści na jednym kanale (np. LinkedInie), możemy stracić zainteresowanie, a tym samym szansę na współpracę.

Wybór kanałów komunikacji na potrzeby Personal Brandingu

Po określeniu celu oraz grupy docelowej przychodzi czas na wybranie miejsc przez które będziemy się komunikować. Dzielimy je na online i offline. Do online możemy zaliczyć udział w webinarach czy social media. Offline to m.in. konferencje, artykuły branżowe, meetupy. Pamiętaj, że swoją markę budujesz tak samo na zewnątrz jak i wewnątrz organizacji. Twój czynny udział w ważnych prezentacjach, prowadzenie szkoleń dla innych pracowników to także kanały komunikacji, dzięki którym budujesz swoją markę.

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę, nie wybieraj zbyt dużej ilości miejsc na start. Przykładem może być prowadzenie komunikacji przez social media. Decydując się na LinkedIn, w tym samym czasie na Instagram oraz własnego bloga, możesz bardzo szybko się wypalić przed zobaczeniem pierwszych efektów – każdy z nich to ogrom pracy i nie zawsze istnieje szansa, że wszystkie treści możesz w jakiś sposób powielić/recyklingować (chociaż jest to pożądany i bardzo efektywny kierunek).

Kolejny etap to m.in. przygotowanie planu działania oraz rozpoczęcie dzielenia się wiedzą. Jeśli chcesz dowiedzieć się jak to zrobić oraz potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu strategii, skorzystaj z mojego szkolenia, a chętnie Ci pomogę.

Przykład silnego brandu oraz silna marka osobista w mediach społecznościowych

Budując swoją markę osobistą warto inspirować się osobami, które robią to we właściwy sposób opierając się na swoich mocnych stronach. Osobiście lubię obserwować Michała Sadowskiego z brand24, który mówi o swoich sukcesach, porażkach, chwali swój zespół i daje szeroką perspektywę na marketing. Druga osoba to Marek Jankowski z Mała Wielka firma, który jest świetny w opowiadaniu jak prowadzić biznes, spójną komunikację i w sposób strategiczny podchodzić do własnej firmy

Niezależnie jaką ścieżkę wybierzesz dla siebie i jak będziesz opowiadać o swoim temacie i specjalizacji, warto już na początku podjąć decyzję na jakich social mediach się skupisz. Nie decyduj się na początku na wszystkie. Bycie systematycznym zabiera mnóstwo czasu, a po miesiącu może się okazać, że nie sprawia Ci to w ogóle radości i satysfakcji. Przy wyborze patrz przez pryzmat swojej grupy docelowej – gdzie jest największa szansa, że do niej dotrzesz, a także co Tobie sprawia przyjemność. Czy lubisz pisać dłuższe wypowiedzi czy nagrywać krótkie filmy? Ważne aby przy pierwszych próbach, które będą nauką, nie poddać się zbyt szybko i czerpać satysfakcję z samego tworzenia treści. Gdy zdecydujesz się na konkretne social media i profile, pamiętaj o spójnej identyfikacji wizualnej dzięki której łatwiej będzie Cię zapamiętać.

Potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu profilu na LinkedIn oraz tworzeniu treści? Zapraszam Cię na konsultację indywidualną podczas której przygotujemy Twój profil, opowiem Ci o wszystkich tajnikach związanych z aktywnością na LinkedIn, a także jak generować ciekawe treści w łatwy sposób.

Dołącz do zamkniętej grupy na FB "Kariera na własnych zasadach"

Zależy Ci na pracy w miejscu, gdzie czujesz satysfakcję z wykonywanych zadań i jesteś doceniana? A może podjęłaś decyzję o zmianie pracy, ale nie wiesz, jak napisać CV, zbudować pewność siebie i przekonać rekrutera? Dołacz do zamkniętej grupy na FB "Kariera na własnych zasadach" i sama kreuj okazje zawodowe!

    Zostaw komentarz

    Zostaw odpowiedź

    Copyright 2023 Onadlaniej.pl | Polityka prywatności