Nie wiesz jaka usługa dla Ciebie? Pomogę wybrać najlepszą - zadzwoń! 504 001 295

Renata Szatecka Konsultacje CV

Jak wygląda standardowy proces rekrutacyjny?

Jeżeli jesteś na początku swojej ścieżki kariery, możesz się zastanawiać jakie etapy procesu rekrutacyjnego Cię czekają. Jeśli rekruter już się do Ciebie odezwał i zaprosił na pierwszą rozmowę, warto od razu zapytać i mieć świadomość jak będą wyglądały kolejne kroki.
Dziś przedstawię Ci standardowy proces rekrutacyjny i elementy z których zazwyczaj się składa.

Jeśli przeglądasz CV na portalach zewnętrznych takich jak pracuj.pl czy rocketjobs, to znaczy że jesteś zainteresowana rekrutacją zewnętrzną. To nic innego jak proces, do którego zaprasza się osoby z zewnątrz organizacji, które wcześniej w niej nie pracowały. Rekrutacja zewnętrzna ma miejsce, gdy pracodawca nie jest w stanie znaleźć wśród swoich pracowników osoby, która mogłaby zająć daną pozycję. W wielu przypadkach najpierw zaprasza się pracowników do wzięcia udziału w rekrutacji – takie osoby znają już kulturę firmy, jej wartości, wiedzą czego mogą się spodziewać, znają procesy. Dla pracodawcy odchodzi spora część kosztów wdrożenia, których nie da się uniknąć przy wdrożeniu osoby z zewnątrz.
Rekrutacja wewnętrzna jest świetnym rozwiązaniem dla osób, które chcą awansować w ramach swojej struktury lub przebranżowić się – np. z finansów do marketingu. To daje szansę na bezpieczniejsze przejście bez potrzeby zmiany pracodawcy. Jeśli pracodawca jest zainteresowany rekrutacją wewnętrzną, najpierw decyduje się na nią, a później jeśli jest taka potrzeba, zaczyna proces rekrutacji zewnętrznej.arto zwrócić szczególną uwagę i jak odpowiadać na pytania według pewnej struktury.

Spis treści artykułu:

Standardowy Proces Rekrutacyjny

Pierwszy etap – analiza potrzeb firmy
To etap, który nie jest dla Ciebie widoczny i zaczyna się przed publikacją ogłoszenia. W sytuacji gdy ilość pracy zaczyna przekraczać możliwości zespołu lub jedna z osób zrezygnowała z pracy, manager spotyka się z rekruterem w celu ustalenia jakie są możliwości budżetowe oraz kogo dokładnie potrzeba do zespołu.
Rekruter we współpracy z managerem tworzy profil idealnego kandydata oraz opis ogłoszenia, który zobaczysz na portalu pracy.

Drugi etap – analiza nadesłanych CV
Standardowo, ogłoszenie o pracę, które widzisz na portalu, jest publikowane na okres 30 dni – to czas gdy kandydaci mogą aplikować i wysyłać swoje CV. Każdy rekruter ma swój styl pracy, pierwsza grupa to osoby, które przeglądają na bieżąco CV, ale czekają aż zbierze się ich większa ilość. Jest też druga grupa rekruterów, która od razu zaczyna weryfikację pierwszych nadesłanych CV i wchodzi w proces krótkich rozmów telefonicznych. Podczas swoich konsultacji zachęcam do wysyłania CV od razu po pojawieniu się się ogłoszenia, niż czekaniu 2 lub 3 tygodni, ponieważ w tym czasie, proces rekrutacyjny może być już na zaawansowanym etapie.

Trzeci etap – analiza CV i pierwszy kontakt telefoniczny lub mailowy
Gdy rekruter zbierze CV, zaczyna proces selekcji aplikacji. Aby ułatwić pracę rekruterowi, warto w swoim CV umieszczać sformułowania, które pojawiły się w ogłoszeniu i które pokazują, że spełniamy oczekiwania na dane stanowisko. Często się zdarza, że kandydat tak opisuje swoje doświadczenie, że ciężko zrozumieć co tak naprawdę robił i czym się zajmował. Bardzo ważny jest tutaj jasny i klarowny język, najlepiej podobny do wykorzystanego w ogłoszeniu. Tak samo istotne jest podsumowanie w CV. Napisz w nim dlaczego aplikujesz właśnie na daną ofertę, a już dzięki temu zwiększysz swoje szanse na zaproszenie na rozmowę. Rekruter doceni, że nie wysyłasz 100 takich samych CV na różne oferty pracy.

Ważne – nie musisz od razu przygotowywać kilkudziesięciu różnych wersji, które wyglądają całkowicie inaczej. Jeśli aplikujesz na podobne oferty, postaraj się znaleźć punkty wspólne dla nich i to je podkreślić w swoim CV. Dodatkowo, w profilu zawodowym (inaczej podsumowaniu) możesz zostawić lukę w miejscu nazwy stanowiska na które aplikujesz i tylko je podmieniać przed wysłaniem aplikacji. To mały, ale bardzo ważny element przygotowania CV.
Pierwszy kontakt telefoniczny to zazwyczaj dosłownie kilka minut rozmowy, gdzie najczęściej padają pytania:
– od kiedy możesz zacząć pracę?
– jakie są Twoje oczekiwania finansowe?
– dlaczego do nas aplikujesz?

Ich celem jest potwierdzenie kluczowych elementów, które mogą mieć wpływ na dalszą rozmowę – czy pracodawcę na Ciebie stać, czy nie będzie musiał zbyt długo czekać i czy na pewno wiesz gdzie aplikowałaś. Nadal zdarzają się sytuacje, gdzie już po pierwszych minutach można wyczuć, że kandydat wysyłał wiele CV, nie kojarzy nazwy firmy i nie wie czym się ona zajmuje.

Czwarty etap: rozmowa z rekruterem
Czasami jest to rozmowa łączona z hiring managerem, czyli osobą która będzie delegowała zadania nowemu pracownikowi. Bywa też tak, że najpierw rekruter sam spotyka się z kandydatami aby z grupy wyłonić 6 – 8 kandydatów, którzy będą mieli kolejny etap z managerem. Część rekruterska składa się zazwyczaj z pytań związanych z dopasowaniem do wartości / kultury organizacji. Te pytania mogą dotyczyć tego, co jest ważne dla Ciebie w pracy, na jakie wartości stawiasz, czego nie lubisz we współpracy i co Ci przeszkadza. Mają one sprawdzić, czy Twoje zachowania i sposób działania jest promowany w organizacji.
Na przykład jeśli firma ceni sobie proaktywność pracowników, to rekruter będzie chciał sprawdzić czy wykazywałaś się nią w trakcie innych doświadczeń zawodowych. Niekoniecznie zada Ci pytanie „czy jesteś osobą pro aktywną?”, a poprosi o opowiedzenie historii z przeszłości (np. jak zareagowałaś, gdy inny pracownik dał Ci feedback? Opowiedz mi o największym wyzwaniu w projekcie)

Hiring manager może sprawdzić Twoją wiedzę techniczną oraz dokładne doświadczenie jakie posiadasz. Będzie pytać o szczegóły z poprzednich prac, zakres zadań i obowiązków. Na tym etapie może pojawić się dodatkowe zadania do wykonania – w trakcie rozmowy lub do wykonania w domu, a później przedstawienie lub wysłanie.

Piąty etap – sprawdzenie referencji
Nie każdy pracodawca będzie sprawdzał referencje, ale warto się na to przygotować. Jak to zrobić? Przy zmianie wcześniejszych pracodawców, prosić jedną zaufaną osobę o pozostanie w kontakcie gdyby taka potrzeba zaistniała. To także argument aby nie palić mostów w swoich poprzednich pracach i żegnać się w pozytywnych relacjach – nigdy nie wiemy kiedy mogą nam się przydać.
Z rynku odchodzą już papierowe referencje, a na ich miejsce pojawiają się te online lub napisane na LinkedInie. Sama jestem zwolenniczką LinkedIna, ponieważ już na etapie CV możesz umieścić do niego link z adnotacją, że wszystkie rekomendacje tam się znajdują. O poproszenie o rekomendacje pamiętaj już na etapie szukania pracy.

Szósty etap: Oferta
Jeśli dojdziesz do tego etapu – gratulacje 🙂 to moment kiedy pracodawca składa Ci ofertę, a Ty podejmujesz decyzję czy ją przyjmujesz. Pamiętaj, że nie musisz podejmować jej w trakcie rozmowy. Wręcz przeciwnie, daj sobie czas na ochłonięcie i zastanowienie się czy ta opcja jest dla Ciebie najbardziej atrakcyjna. Możesz także negocjować warunki umowy, jeśli manager wyszedł z niższą propozycją niż ta, którą komunikowałaś.
Jeśli przyjmiesz ofertę, HR rozpoczyna przygotowanie dokumentów oraz umowy.

Jeśli chcesz przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej w najlepszy możliwy sposób, skorzystaj z opcji symulacji rozmowy rekrutacyjnej. W bezpiecznej przestrzeni przygotujesz się do pytań na podstawie stanowiska na które aplikujesz oraz swojego CV. Dodatkowo dostaniesz informację na co w

Zostaw komentarz

Zostaw odpowiedź

Copyright 2023 Onadlaniej.pl | Polityka prywatności