Nie wiesz jaka usługa dla Ciebie? Pomogę wybrać najlepszą - zadzwoń! 504 001 295

Renata Szatecka Konsultacje CV

Co robić gdy szef nie docenia Twojej pracy

Co robić gdy szef nie docenia Twojej pracy

Realizujesz kolejny projekt, kolejne zadanie, dajesz z siebie wszystko i ... nic się nie dzieje. Szef nie reaguje, nie komentuje, a Ty zastanawiasz się co takiego się zadziało, bo przecież tak się starałaś i byłoby miło otrzymać jakiekolwiek słowo pochwały albo docenienia. A docenienie w miejscu pracy jest bardzo ważne. Bo buduje poczucie własnej wartości.

Ona dla Niej - Renata Szatecka

Cześć, z tej strony Renata Szatecka z „Ona dla Niej”. Witam cię bardzo serdecznie w kolejnym odcinku. Tym razem rozmawiamy na temat docenienia w miejscu pracy albo raczej jego braku. Na pewno co najmniej raz w życiu doświadczyłaś takiej sytuacji, kiedy bardzo się starałaś, realizowałaś projekt krok po kroku, wzorowo działałaś bardzo intensywnie. Robiłaś wszystko tak, jak należy, wręcz ponad miarę, a kiedy nadszedł koniec projektu, to cisza.

Myślisz, że zauważą, że docenią, no bo przecież to kosztowało cię tyle czasu, tyle pracy. Przecież tak dużo zrobiłaś, a ludzie nadal siedzą, robią swoje i w sumie nie patrzą na to. Jaki koszmar, bo często to był koszmar z perspektywy projektu – ty doświadczyłaś, ty przeżyłaś. I co tu się zadziało? Co to się odwaliło, że oni tego nie doceniają, nie zauważają? Szef nadal jest gdzieś w swoich obłokach, chmurach, projektach, które realizuje.

Docenienie w miejscu pracy jest istotne. Czasami możesz mieć poczucie, że poradzisz sobie bez tego, że szef nie zauważa tego, co robisz dobrze. Ważne, że sama się doceniasz. Ale prawda jest taka, że każdy z nas potrzebuje, by jego praca została zauważona.

Mamy potrzebę bycia docenionym, bycia zauważonym. Tak jak kwiat potrzebuje wody do wzrostu, tak my potrzebujemy docenienia, stwierdzenia od szefa lub zespołu: „Hej, robisz bardzo dobrą robotę”. To jest to, czego potrzebujemy. No bo jeżeli się staramy, a nikt tego nie zauważa, to jaki jest sens? Pewnie, robisz to dla pieniędzy, ale w tej pracy, siedząc 8 godzin dziennie, byłoby miło dostać coś więcej niż tylko wynagrodzenie.

Pieniądze są spoko, ale z perspektywy naszej wartości ważniejsze będzie to, że ktoś zauważy naszą pracę. W przeciwnym razie zaczynamy wątpić w siebie. To najgorsza sytuacja, gdy zamiast dać sobie docenienie, poddajemy wątpliwość to, co robimy. „Czy ja wykonałam to dobrze? Czy zrobiłam wszystko, co trzeba?” – zaczynamy się zastanawiać. I tak często jest. Gdy brakuje docenienia, sami siebie kopniemy, wątpiąc w sens swojej pracy.

Pierwszy powód braku docenienia to brak świadomości. Może szef jest zawalony pracą, a może brakuje mu kompetencji, by weryfikować i zauważać twoje działania. Czasami to nie jest kwestia złej woli, tylko po prostu natłoku obowiązków.

Kultura organizacyjna odgrywa kluczową rolę. Niektóre firmy są skupione na celach i efektach, nie patrząc na ludzi, którzy te cele realizują. A szef, mimo dobrych chęci, może nie mieć przestrzeni ani narzędzi, by zauważać każdego pracownika.

Dobry team leader zauważa pracę swojego zespołu, nawet jeśli nie ma na to budżetu. Daje konkretną informację zwrotną, która jest istotna. Z drugiej strony, informacja zwrotna typu: „świetna robota” bywa niewystarczająca. „Świetnie” – co to tak naprawdę znaczy? Chcemy wiedzieć, co zrobiliśmy dobrze.

Warto wybrać firmę, która potrafi zauważyć człowieka. Ważna jest konkretna i precyzyjna informacja zwrotna. Jeśli jej brak, może dojść do frustracji. Klientki często mówią o zmianie pracy, bo po latach ciężkiej pracy, kiedy poświęcały noce i weekendy, otrzymywały jedynie zdawkowe pochwały: „świetna robota, kolejny projekt”. To nie jest docenienie.

Innym problemem może być zazdrość. Czasem, gdy zaczynasz odnosić sukcesy, szef może czuć zagrożenie. Boisz się, że twoje osiągnięcia mogą wpłynąć na jego pozycję. To trudna sytuacja, bo zamiast wsparcia, możesz spotkać się z obojętnością lub nawet niechęcią.

Co zrobić w takiej sytuacji? Ważne, żeby umieć się prezentować i mówić o swoich sukcesach. Warto być własnym posłańcem dobrej nowiny. Nie bój się mówić o tym, co robisz dobrze.

Copyright 2023 Onadlaniej.pl | Polityka prywatności